Těžbu a odvoz dříví zdarma zajišťují Vojenské lesy a statky ČR, využívají koní i moderní techniky. Foto: Jan Kolář

Ve státních lesích v Prostřední Bečvě se těží dřevo pro obnovu vyhořelého Libušína na Pustevnách. Zhruba tři sta šedesát metrů krychlových jedlové a smrkové kulatiny Lesy ČR darují Valašskému muzeu v přírodě.

Těží se v nadmořské výšce sedmi set metrů nad mořem. Lesníci vybrali to nejkvalitnější dříví, bez hnilob, poškození hmyzem či dřevokazných hub.

„Při výběru jsme museli hledět na to, abychom naplnili technické parametry, především průměr dříví a taky délku. Pokud se všechny roubené prvky posčítají, tak podle projektu by měly dělat přes tři tisíce metrů,“ řekl Jaromír Válek z Lesní správy Rožnov pod Radhoštěm.

Už při původní stavbě Libušína použil architekt Dušan Jurkovič dřevo ze stromů, které rostly v blízkém okolí. Proto byla pro těžbu na obnovu národní kulturní památky vybrána místní lokalita v kněhyňských lesích.

„Od začátku nám bylo jasné, že bychom chtěli jít příkladem v postoji k obnově zničeného Libušína. Vytipovali jsme proto vhodné porosty tak, aby poskytovaly dřevní hmotu odpovídající požadavkům projektu. Následně jsme čekali na signál od organizátorů soutěže na obnovu Libušína, abychom mohli spustit samotné těžby. Svému slibu dostojíme, a to i za pomoci kolegů z Vojenských lesů a statků, kteří poskytnuté dříví vytěží, přiblíží a dopraví,“ vysvětlil generální ředitel státního podniku Lesy ČR Daniel Szórád.

Libušín je roubená stavba a dřevo jako stavební materiál je podstatou této stavby.

„Dostáváme dřevo zhruba z místa, kde v době, kdy se stavěl Libušín, se těžilo. Mohli jsme si také vybrat dobu, kdy budeme těžit. Při tom jsme vycházeli z moudrosti našich předků. Začali jsme od úplňku dál při fázi ubývajícího Měsíce, kdy podle starých moudrostí dřevo má nejlepší kvalitu a nejlépe je použitelné jako stavební materiál,“ řekl ředitel muzea Jindřich Ondruš.

Dřevo stahují z lesa koňské potahy a traktory, vše v režii Vojenských lesů a statků ČR.

„Na dostupném místě se dřevo dále přeloží na přepravní techniku. Poté bude převezeno do technického zázemí zhotovitele stavby v Bystřičce, vzdálené od Libušína čtyřicet kilometrů,“ uvedl výrobní náměstek Vojenských lesů a statků Libor Strakoš.

Těžit se bude do poloviny prosince. Obnova Libušína je hrazena z finančních prostředků Ministerstva kultury ČR, dary Zlínského a Moravskoslezského kraje, veřejnou sbírkou a pojišťovnou Kooperativa. Nový Libušín by měl být podle předpokladů postavený v druhé polovině roku 2019.

Komentáře