Rožnov nemá 750 let. Historici rozbili mýtus

O historii Rožnova debatovali zleva: Karel Müller, Libor Jan, Dalibor Janiš, Jiří Mitáček, Tomáš Baletka a Libuše Hrabová. Pořad moderoval historik Robert Antonín (mimo snímek). Foto: Alexandra Buršíková

Rožnov pod Radhoštěm žije od ledna oslavami 750. výročí. Tolik let město ale nemá. První prověřená zmínka o něm je totiž až z roku 1411, kdy v dochované listině uděluje Lacek z Kravař lokalitám na Rožnovsku, tedy vesnicím od Malé a Velké Lhoty až po Vigantice, právo odúmrti. Hrad zřejmě vznikl mezi lety 1366 až 1372. Tyto závěry prezentovali ve čtvrtek 12. října v konferenčním sále Valašského muzea v přírodě přední odborníci na středověk.

„Rožnov nejspíše vznikl někdy v první polovině čtrnáctého století. Máme totiž bezpečně doloženo, že Zubří bylo založeno až roku třináct set deset, a předtím tady určitě nic nebylo,“ upozornil historik Tomáš Baletka, který vede vsetínský okresní archiv.

Mýtus o vzniku města se vztahoval k roku 1267 na základě závěti olomouckého biskupa Bruna ze Schauenburku z tohoto roku. V ní jsou zmíněny lokality Grabowe a Rosenowe. Podle historiků je ale velmi nepravděpodobné, že by se jednalo o Rožnov, a to z mnoha důvodů. Nesedí geografický kontext v textu listiny, popis navíc neodpovídá směru a tempu kolonizace Pobečví. Zmínka o Rosenowe se nejpravděpodobněji vztahuje k dnešním Proskovicím, Staré Bělé nebo k nějaké dnes už zaniklé vsi. Sousední Grabowe je dnešní Hrabová.

První oslavy výročí uspořádal Rožnov už před padesáti lety. Od té doby si jubileum vztahující se k roku 1267 město připomíná každých deset let.

„Zdědili jsme toto datum jako jiné místní mýty. Rozhodli jsme se ale letos oslavit nikoli konkrétní letopočet, ačkoli navazujeme na všechny oslavy minulé, jako spíše pestrou a dlouhou minulost našeho města,” řekla místostarosta Kristýna Kosová.

Historik z Filozofické fakulty Ostravské univerzity Dalibor Janiš odmítl, že by se o tom, že se slaví chybné datum, nevědělo. „Nevím proč je to prezentováno jako nová informace. Víme to od konce devadesátých let. Publikovali jsme své závěry v různých odborných textech, v roce dva tisíce dva dokonce vyšla známá a rozšířená monografie s názvem Okres Vsetín, kde všechny údaje, o nichž se dnes bavíme, zazněly,“ poukázal Dalibor Janiš s tím, že navíc v Rožnovských malých tiscích před šesti lety vyšla publikace Hrad a město Rožnov v časech středověku. „Vydala ji sice radnice, ale informace v ní obsažené asi nevzal nikdo na vědomí,“ řekl historik.

Besedu sledovalo několik desítek lidí. Pro některé byly závěry odborníků nové, jiným byly známy. „Velmi se mi to líbilo, protože mě historie zajímá. Když jsem učila na zdejším gymnáziu, tak jsem vždycky zmiňovala jako první zmínku o Rožnově z roku dvanáct set šedesát sedm. Jsem ráda, že si v tom mohu udělat pořádek,“ řekla Iva Vodičková.

„Výsledek se dal vzhledem k složení diskutujících čekat, jak pan Janiš tak pan Baletka jsou dlouhodobě zastánci toho, že Rožnov nebyl založen na konci třináctého století. Názor hájí historici už dvacet let, a podle mě je správný. Je ale jasné, že nikdo tady nezapíchl hůl přesně v roce čtrnáct set jedenáct, že tady bylo něco už předtím,“ podotkl Lukáš Perutka.

„Připomínky k datu zazněly už kdysi. Kulatý stůl se měl konat před tím, než jsme začali slavit, ne až na samém konci. Co si o tom má obyčejný člověk myslet? Prostě někdo udělal chybu, ať si to každý přebere, jak chce,“ zhodnotil Rudolf Bill.

 

 

NAPIŠTE KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here