Chtěl jsem vrátit muziku zpět do hospod
Letošní ročník Jazzmenu nabídl po čtyři říjnové večery spojení jazzu, bluesu či funky. Festivalu se zúčastnila například Tonya Graves, Boris Band Combination či Inbar Fridman z Izraele.
Ve spolupráci s T-klubem uspořádal rožnovský hudebník Zbyněk Terner již třetí ročník festivalu Jazzmenu. Ten letošní nabídl po čtyři říjnové večery spojení jazzu, bluesu či funky. Festivalu se zúčastnila například Tonya Graves, Boris Band Combination či Inbar Fridman z Izraele.
Když se vrátíme úplně na začátek Jazzmenu, jak vznikl nápad pořádat takovou akci?
Původně to měly být čtyři samostatné koncerty na čtyřech různých místech. Ale každopádně myšlenka byla vrátit muziku do hospod, kde se dříve hrávala.
Kdo s tím nápadem přišel?
Nápad byl můj, ale dlouho jsem přemýšlel s kým a kde ho zrealizovat. V rámci předchozí spolupráce a dobrých vztahů jsem to nabídl T-klubu. Měli z jazzu trochu obavu, když to teď ale hodnotíme, zjišťujeme, že není důvod nepokračovat.
V čem Vám T-klub při pořádání této akce pomáhá?
T-klub má výlepové plochy, udělá mi grafiku plakátu a vždy organizuje jeden koncert, který si oni sami vyberou a to je dost velká pomoc na to, abych nemusel zatěžovat město nějakým grantem, který se může použít na něco jiného.
V letošním roce se jednalo už v pořadí o třetí ročník, vydařil se podle Vašich představ?
S tímto ročníkem jsem spokojený nejvíce a to z toho důvodu, že se zde už rekrutovala nějaká posluchačská obec, která na tuhle muziku slyší. Což u těch prvního šlo spíše o to, jestli by lidé na takovou muziku chodili.
A je zde zájem o takovou muziku?
Troufám si říct, že tady takové publikum je a to nás těší. Nebyl žádný koncert, který by byl vyloženě propadákem. To je podstatné i pro další ročníky.
Kdo tady podle Vás nejvíce vyhledává jazz a kdo chodí nejčastěji na tyto akce?
Jedná se zejména o posluchače kteří nevyhledávají hlavní proud, ale chodí na to, co je zajímavé i když například neznáméh. Potkávám je jak na přednáškách o cestování, pak i na punkovém koncertě. Není to vyloženě jazzové publikum.
Jak probíhá výběr interpretů?
Vybírám je podle toho, co mě se líbí a co by se sem hodilo. Pokud lidé dají na můj vkus, tak mohou přijít bez toho, aniž by věděli o co se jedná. Když Vám věří, že to co přivážíte bude dobré, tak to je něco, co je snem každého dramaturga, ta důvěra.
S návštěvou na letošních koncertech jste spokojen?
Byla dobrá, některé koncerty dopadly podle očekávání nebo i mírně nad, žádný nebyl vyloženě špatný, což je důležité. Některé prostory bychom potřebovali nafouknout, ale využíváme to, co je. Ono se ani nedá dopředu zjistit, jaká ta návštěvnost bude a většinou nám kapacita stačí.
-Mirek Štůrala-