Obrazy inspirované magií peruánské džungle
Otto Placht objevil v Peru kreativní energii, začal vědomě experimentovat s limity západního poznání, a ty pak rozšířil v duchu tradičních šamanských rituálů.
Svou tvorbu spojil s amazonskou džunglí, svůj život s dívkou z kmene Šipibó, s níž má tři děti.
Otto Placht, který se proslavil barevně intenzivními obrazy inspirovanými magií jihoamerického pralesa, představuje svá díla v Galerii Crears.
„Návštěvníci vidí průřez umělcovy tvorby. Jsou to komornější a žánrové obrazy, které ilustrují živelnost světa Peruánců. Jsou zde i šamanské malby a díla, které nás umí posunout za hranice běžného světa,“ přiblížila galeristka Ingrid Kitzbergerová.
Čtyřiapadesátiletý Otto Placht vystudoval Akademii výtvarných umění. Začínal jako expresivní malíř, byl výraznou osobností generace osmdesátých let. Podílel se na konfrontačních výstavách, věnoval se tvorbě podle teorie fraktálů a chaosu. S autorskými výstavami začal v roce 1984.
O devět let později se během své výstavy v Miami setkal s peruánským šamanem Pablem Amaringem, jenž ve stejné síni vystavoval obrazy svých vizí. Záhy se za ním vypravil do malého města Pucallpa ležícího poblíž džungle. Od té doby se sem často vracel a nakonec se na dva roky usadil v nedaleké indiánské vesnici San Francisco.
V Peru Otto Placht objevil novou kreativní energii, začal vědomě experimentovat s limity západního poznání, které pak rozšířil v duchu tradičních šamanských rituálů, a absorboval do sebe magickou energii džungle, její mýty a tradice.
„Svět, který jsem pro sebe objevil na konci cesty do Amazonie, byl po dlouhá léta za horizontem událostí. Nebylo o něm vědět. Až když se vynořil ve vizích šamanů, pod vlivem ayahuascy, začala nepřístupná džungle odhalovat svou pravou, tajemnou tvář. V té době jsem žil s indiány kmene Shipibo a nechtěl jsem si připomínat, kam patřím a odkud jsem.”
V jeho obrazech se projevila energie posvátné drogy získávané z pralesní liány.
„Pochopil jsem spoustu věcí o barvě, které bych jinak neznal, jak vytvářet spektrum, jak paprskem modelovat prostor. Předtím jsem malbu chápal jako hmotu, neměla pro mě zdaleka takový emotivní náboj. Začal jsem ji cítit organicky,“ vysvětlil autor.
Nejdůležitější na jeho obrazech, jak sám vysvětluje, je určitý druh energie, který z nich vyzařuje. „Není potřeba přesně dešifrovat, co na obraze je a řešit to intelektuálně. Vizualita je nástrojem pro vyjádření vnitřní energie. Ta energie je vázána na moji životní zkušenost s amazonským pralesem a s indiánskými kulturami, které tam žijí. Zobrazování slouží k tomu, aby energie mohla skrz obrazy prostupovat k divákovi. Jinak to nejde. Jinak by divák musel odjet do džungle a zažít to sám,“ popsal Otto Placht.